BoZDROWO

Placki ziemniaczane z pieczarkami i buraczkami z chrzanem

Złociste, chrupiące, prosto z patelni. Solo lub z dodatkami. Kto ich nie uwielbia?

Moje dzisiejsze placki powstały z ziemniaków utartych na tarce o grubych oczkach. Podałam je ze smażonymi pieczarkami, odrobiną utartego sera, natką pietruszki oraz buraczkami
z chrzanem. Wszystkie smaki bardzo dobrze się komponują i całość smakuje przepysznie,
a zdrowe dodatki pozwalają nieco przymknąć oko na kaloryczność dania.

Ziemniaki są wartościowym składnikiem diety, zatem dzięki przygotowaniu placków ziemniaczanych można skorzystać z dobroczynnych właściwości ziemniaków. Jednocześnie nie możemy zapominać, że placki ziemniaczane są daniem wysokokalorycznym i ich częste spożywanie może zwiększać ryzyko nadwagi, otyłości czy chorób serca. A co jeśli je lubimy? Czy zrezygnować? Proponuję zastosować trzy reguły: 1) po usmażeniu zadbać o to, by olej z nich odciekł a następnie placki przed podaniem położyć na ręczniku kuchennym, który wchłonie nadmiar tłuszczu, 2) placki zawieraj sporo sodu, którego ilość zależy od ilości dodanej soli, dlatego warto ograniczyć jej dodatek podczas przygotowania dania, 3) spożywać placki
z umiarem – czyli nie zbyt często i nie w nadmiarze!

Najsmaczniejsze są placki serwowane bezpośrednio po usmażeniu.

Można też pokusić się o przygotowanie wersji dietetycznej – placki będą mniej kaloryczne, gdy upieczemy je w piekarniku na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia.

Szczegóły

Porcje

2 porcje

Czas przygotowania

25 minut

Czas gotowania

20 minut

Składniki

  • ziemniaki – 6 sztuk

  • cebula – 1 duża do placków, 1 mała do pieczarek

  • czosnek – 2 ząbki

  • jajko – 1 sztuka

  • mąka pszenna – 1 łyżka

  • pieczarki – około 400 g

  • lubczyk suszony – 2 szczypty (nie jest konieczny)

  • ser twardy (użyłam cheddar; nie jest konieczny)

  • buraczki tarte i chrzan (opcjonalnie ćwikła z chrzanem)

  • natka pietruszki

  • olej rzepakowy

  • sól i pieprz

Przygotowanie

  • Umyte i oczyszczone pieczarki pokroić w talarki, małą cebulę w drobną kostkę. Wrzucić na rozgrzany olej i smażyć do zarumienia. W czasie smażenia rozkruszyć w dłoniach dwie szczypty lubczyku, wsypać do pieczarek. Na koniec doprawić solidnie pieprzem oraz odrobiną soli. Zdjąć z ognia
  • W czasie, kiedy smażą się pieczarki – obrać ziemniaki, cebulę, ząbki czosnku. Ziemniaki i cebulę utrzeć na tarce o dużych oczkach. Odsączyć nadmiar płynu. Dodać ząbki czosnku przeciśnięte przez praskę, jajko, 1 łyżkę mąki. Doprawić solą i pieprzem, całość wymieszać (ograniczyć ilość dodawanej soli! smak placków zintensyfikuje dodatek czosnku)
  • Na patelni rozgrzać olej, na gorący olej kłaść porcje ciasta, rozprowadzając je łyżką, smażyć z każdej strony do uzyskania złotej barwy
  • Usmażone placki przed podaniem, układać na osobnym talerzu wyłożonym papierowym, który wchłonie nadmiar tłuszczu. W tym czasie smażyć kolejne partie placków (z podanych proporcji uzyskałam 9 sztuk)
  • Zmieszać 2 łyżki utartych buraczków z 2 łyżeczkami chrzanu
  • Poszatkować natkę pietruszki

Propozycja podania: placki układać na obrzeżu talerza, nałożyć na nie porcje pieczarek, utrzeć na górę pojedyncze, grube wiórki ulubionego sera, posypać obficie poszatkowaną natką pietruszki. Na środku talerza nałożyć jedną łyżkę buraczków z chrzanem (udekorować pozostałą natką). SMACZNEGO!!!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *