BoZDROWO

Gulasz warzywny z fasolą, batatami, pieczarkami i papryką

Kolejnym daniem obiadowym, jakie pragnę polecić i zaprezentować jest gulasz warzywny z sosem pomidorowy. Gulasz jest bardzo smaczny i sycący. Zawarte w nim obie fasole- biała i czerwona stanowią źródło żelaza i białka. Pamiętajcie o tej prostej regule – by żelazo z roślin lepiej się wchłaniało koniecznie należy posiłek spożywać w obecności witaminy C. Prostym trikiem będzie posypanie dania poszatkowaną natką pietruszki, która stanowi kopalnię witaminy C, a jednocześnie jest także bogatym źródłem żelaza. Do tego w składzie bataty – prozdrowotne słodkie ziemniaki. O batatach pisałam w innym przepisie – patrz link poniżej

Szczegóły

Porcje

6 do 8 porcji

Czas przygotowania

15 minut

Czas gotowania

30 minut

Składniki

  • bataty – 2 sztuki

  • fasolka biała i czerwona – po 1 puszcze

  • pieczarki – 400 g

  • papryka zielona – 1 sztuka (może być żółta, czerwona lub pomarańczowa)

  • cebula – 1 sztuka

  • czosnek 2 ząbki

  • przecier pomidorowy bio w kartoniku – 300 g

  • olej np. rzepakowy do smażenia

  • przyprawy – papryka czerwona ostra – 1 łyżeczka, papryka czerwona słodka – 1 łyżeczka, papryka wędzona – 1/2 łyżeczki, cynamon – czubek małej łyżeczki, ziele angielskie (5 kulek), liść laurowy – 1 sztuka, kminek – 1 mała łyżeczka, pieprz i sól

  • natka pietruszki – pęczek (poszatkowana do posypania dania)

Przygotowanie

  • Bataty obrać ze skórki, pokroić w kostkę, wysypać na blachę wyłożoną papierem do pieczenia, posmarować lekko olejem. Piec 15 minut w temperaturze 180ºC (termoobieg). Pod koniec oprószyć czerwoną papryką w proszku
  • W czasie kiedy pieką się bataty, pokroić paprykę i usmażyć ją krótko na patelni na niewielkiej ilości oleju. Przełożyć do większego garnka
  • Pokroić cebulę w kosteczkę, wrzucić na patelnię po papryce, pokroić pieczarki, dorzucić, smażyć do zarumienienia pieczarek. Przyprawić obficie pieprzem, na koniec posolić, przełożyć do garnka z papryką
  • Upieczone bataty wyjąć z piekarnika i przełożyć do garnka z warzywami
  • Obie fasole odsączyć, wypłukać dokładnie zimną wodą, przełożyć do garnka
  • Dodać przecier pomidorowy, przyprawić, krótko dusić, dodać słodkiej papryki / ostrej papryki wedle uznania, do sosu dodać przeciśnięty przez praskę 1 ząbek czosnku (ewentualnie 2 jeśli wolicie więcej czosnku – ja dałam 2 ząbki)

Propozycja podania – podawać z kaszą pęczak lub inną ulubioną kaszą. Danie obficie posypać posiekaną natką pietruszki. Kaszę można posypać pokrojoną zieloną cebulką. Równie dobrze gulasz będzie komponował się z białymi kluskami śląskimi – przepis w linku poniżej

Jeśli chcecie danie serwować na domowych przyjęciach, to zabłyśniecie podając je w towarzystwie zapiekanych „kanapeczek” zrobionych z klusek na parze! Kluski należy standardowo przygotować na parze, następnie pokroić w kanapeczki (4 z 1 kluski), posmarować masłem ziołowym (wymieszać miękkie masło – około 2 łyżki, 2 ząbki czosnku przeciśnięte przez praskę, poszatkowana natka pietruszki). Upiec w opiekaczu lub grillu. Kanapeczki mogą też stanowić dodatek do sałatek!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *